Ο στιγμιαίος καφές περιέχει την περισσότερη καφεΐνη, σωστά; Λάθος!

16

Κατά καιρούς ακούγονται διάφοροι μύθοι για το στιγμιαίο καφέ, οι οποίοι έχουν καταρριφθεί επιστημονικά, είτε μέσα από νέες έρευνες, είτε και μέσα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση. Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί ο μύθος ότι ο καφές πειράζει το στομάχι για τον οποίο μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα στο άρθρο «Ποιος είπε πως ο στιγμιαίος καφές πειράζει στο στομάχι;», όπου αναλύονται τα αποτελέσματα μελέτης που πραγματοποιήθηκε στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και έδειξε ότι ο στιγμιαίος καφές, κρύος ή ζεστός δεν προκάλεσε κάποιο δυσάρεστο σύμπτωμα στομάχι ή κάποια μη φυσιολογική έκκριση, σε υγιείς ενήλικες.

Στην προέκταση αυτού του μύθου, ακούγεται και ένας άλλος μύθος… ότι ο στιγμιαίος καφές είναι βαρύς, εννοώντας την περιεκτικότητα που έχει σε καφεΐνη. Είναι όμως έτσι; Η αλήθεια είναι λίγο διαφορετική! Ο στιγμιαίος καφές δεν έχει τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε καφεΐνη, συγκρινόμενος με άλλα είδη καφέ. Μεγάλη σημασία βέβαια έχει ο τρόπος παρασκευής, αλλά και η ποσότητα που θα καταναλώσετε (μεγάλο/ μικρό ποτήρι).

Περιεκτικότητα σε καφεΐνη

Στον ακόλουθο πίνακα μπορείτε να δείτε την περιεκτικότητα σε καφεΐνη όλων των ευρέως καταναλισκόμενων ροφημάτων καφέ ανά μερίδα, σε φθίνουσα σειρά, ώστε να κάνετε τις συγκρίσεις σας.

 

Ρόφημα Καφεΐνη (mg)
Καφές φίλτρου (200ml) 145
Freddo Cappuccino/ Freddo Espresso (200ml) 120
Ελληνικός διπλός (140ml) 115
Στιγμιαίος ζεστός (200ml) 110
Φραπέ (200ml) 106
Cappuccino (150ml)/ Espresso (30ml) 60

Πηγή: USDA Nutrient Database

Από τον πίνακα παρατηρείτε ότι τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα καφεΐνης την έχει ο καφές φίλτρου/ γαλλικός, ακολουθούν οι freddo cappuccino/espresso και μετά ο στιγμιαίος ζεστός ή κρύος. Επομένως, ο στιγμιαίος καφές δε μπορεί να θεωρηθεί βαρύς εξαιτίας της περιεκτικότητάς του σε καφεΐνη.

Πόσο στιγμιαίο καφέ μπορείτε να πίνετε;

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) οι ενήλικες μπορούν να καταναλώνουν με ασφάλεια μέχρι 400mg καφεΐνης την ημέρα, δηλαδή εν προκειμένω 4 στιγμιαίους καφέδες. Στην περίπτωση εγκυμοσύνης ή γαλουχίας η ασφαλής δοσολογία είναι μέχρι 200mg καφεΐνης. Προσοχή χρειάζεται και η κατανάλωση καφεΐνης από άλλες πηγές μέσα στην ημέρα, καθώς θα πρέπει να συνυπολογιστούν στην ποσότητα των 400mg! Άλλες πηγές καφεΐνης αποτελούν η σοκολάτα (~15mg το τετράγωνο και όσο πιο σκουρόχρωμη τόσο περισσότερη καφεΐνη περιέχει), το τσάι (~40mg), τα ενεργειακά ποτά (~180mg στα 500ml), τα αναψυκτικά (~40mg στα 250ml), τα γλυκά, κάποια συμπληρώματα διατροφής και τα προϊόντα που περιέχουν γκουαρανά (ελέγχετε την ετικέτα του τροφίμου για να δείτε την περιεκτικότητά τους σε καφεΐνη). Εάν καταναλώνετε κάτι από αυτά, θα χρειαστεί να έχετε υπόψιν σας πόση καφεΐνη σας παρέχουν, ώστε να μην ξεπεράσετε τα 400mg.

Κρύο ή ζεστό, απολαύστε τον αγαπημένο σας καφέ μέσα στην ημέρα, απαλλαγμένοι από τους διατροφικούς μύθους!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Scientific Opinion on the safety of caffeine. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA). European Food Safety Authority (EFSA), Parma, Italy. EFSA Journal 2015;13(5):4102

2. Papakonstantinou E, Kechribari I, Sotirakoglou Κ, Tarantilis P, Gourdomichali T, Michas G, Kravvariti V, Voumvourakis K, Zampelas A,. Acute effects of coffee consumption on self-reported gastrointestinal symptoms, blood pressure and stress indices in healthy individuals. Nutr J. 2016 Mar 15;15(1):26.

Εύα ΤσάκουΚλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Το διαβάσαμε στο: mednutrition.gr

Τα σχόλια είναι κλειστά.